
- To znakomita wiadomość dla mieszkańców naszego powiatu, szczególnie jego stolicy - tak decyzję o rozpoczęciu budowy południowej obwodnicy Oświęcimia wraz z budową trzeciego mostu na Sole komentuje starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński. Sternik Powiatu Oświęcimskiego podkreśla, że dzięki tej inwestycji w ciągu kilku najbliższych lat poprawi się dostępność komunikacyjna Oświęcimia ze Śląskiem i stolicą Podbeskidzia.
Z centrum Oświęcimia powinny też zniknąć uciążliwe korki, prawdziwa zmora miejscowych kierowców, jak i przejeżdżających tranzytem przez nadsolański gród.
- Obwodnica jest takim naszym kolejnym oknem na świat z połączeniem do systemu dróg ekspresowych i autostrad. Zyskają na tym nasi mieszkańcy, turyści i gospodarka. Cieszymy się, że już niedługo zacznie się jej budowa - zaznacza prezydent Janusz Chwierut.
Inwestycja jest integralną częścią budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej.
- Przebieg drogi, która wiąże się też z budową mostu na Sole ma decyzję środowiskową Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska i Regionalnego Inspektora Ochrony Środowiska. (…) Wykonawca – firma Budimex – może przystąpić do budowy obwodnicy - poinformował 20 października oświęcimski magistrat.
Obwodnica wraz z mostem jest kluczową inwestycją dla rozwoju Oświęcimia.
- Na etapie jej planowania było wiele problemów, a nawet momentów krytycznych, które wymagały rozwiązań, konsensusu i zgody społecznej - mówi prezydent Janusz Chwierut, mając na myśli m.in. kwestie środowiskowe, trudności związane z przejściem przez Gminę Brzeszcze czy w rejonie złóż kopalni „Silesia”
Włodarz Oświęcimia podkreśla, że dzięki zrozumieniu i współpracy wielu instytucji, organizacji społecznych i wsparciu samorządów naszego powiatu wszystkie trudności udało się pokonać.
Od przyszłego roku Oświęcim w części południowo-zachodniej zmieni się w wielki plac budowy. To dziewięć kilometrów drogi realizowanej na całej długości.
Obwodnica Oświęcimia ma mieć ponad 9 km długości i przechodzić będzie przez trzy nowe mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz tunel kolejowy. Dwujezdniowa obwodnica ma zaczynać się na wysokości Bojszów. Przebiegać będzie mostem na Wiśle przez Pławy, następnie tunelem pod torami kolejowymi, ulicą Ostatni Etap.
Na granicy Oświęcimia i Rajska przetnie ulicę Legionów, dalej przejdzie nowym mostem przez Sołę na wysokości ogródków na Kamieńcu i przez ulicę Jagiełły, później granicą stawu Adolfin, obok ogródków Stare Stawy i za Castoramą włączy się do drogi krajowej 44.
Na przebiegu obwodnicy Oświęcimia są planowane węzły: przy ulicy Legionów łączący się z drogą w kierunku Brzeszcz, przy ulicy Jagiełły z drogą na Kęty i przy ulicy Zatorskiej za Castoramą, ułatwiający zjazd w kierunku północnej obwodnicy miasta i Zatora.
Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. Koszt szacowany jest na ok. 468 mln zł, sfinansowany w znacznej części z pieniędzy europejskich. Według wstępnego harmonogramu budowa ma zakończyć się w 2024 roku.
(Źródło: UM Oświęcim). Fot. RL