WYMAGANIA W SPRAWIE WPISU SZKÓŁ I PLACÓWEK NIEPUBLICZNYCH
Zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych - Formularz Nr 1
Do zgłoszenia należy załączyć następującą dokumentację:
- statut szkoły lub placówki
- dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce - Formularz Nr 2
- odpis z Krajowego Rejestru Sądowego w przypadku osoby prawnej
- zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o nie orzeczeniu wobec osoby fizycznej zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę środka karnego zakazu prowadzenia działalności oświatowej
- informacja o warunkach lokalowych zapewniających: możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu (w przypadku szkoły, prowadzącej kształcenie zawodowe) i możliwość realizacji innych zadań statutowych w tym bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej - Formularz Nr 3
- aktualne dokumenty poświadczające zapewnienie warunków lokalowych o których mowa w lit. e (np.: umowa najmu względnie umowa przedwstępna)
- formularz zawierający dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (dane uzupełniające do rejestru szkół i placówek oświatowych (RSPO) prowadzonego przez jednostki samorządu terytorialnego zgodnie ustawą z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 152).
- zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 14 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe - w przypadku szkoły ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności - Formularz Nr 4
- pozytywną opinię kuratora oświaty o spełnianiu przez niepubliczną szkołę wymagań określonych w art. 14 ust. 3 cytowanej ustawy - w przypadku szkoły ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności
- opinię ministra właściwego do spraw zdrowia (w przypadku szkoły kształcącej w zawodach medycznych)
WYKREŚLENIE WPISU DO EWIDENCJI
Osoba prowadząca szkołę lub placówkę może ją zlikwidować z końcem roku szkolnego. W tym przypadku osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest zobowiązana co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji zawiadomić o zamiarze i przyczynach likwidacji: rodziców uczniów, organ, który dokonał wpisu do ewidencji, oraz gminę, na której terenie jest położona szkoła lub placówka. Dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny w terminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji wpis do ewidencji ulega wykreśleniu.