Grafika prezentująca numer 828 828 828, dzięki któremu można zastrzec w bankach utratę karty i innych dokumentów tożsamości.

W ferworze wyjazdów może nam się przydarzyć się nieszczęście w postaci utraty dokumentów tożsamości. Dowód osobisty czy paszport w ręku złodziei i oszustów może nam bardzo skomplikować życie. To bardzo poważny problem mogący doprowadzić do szeregu trudnych do wyjaśnienia sytuacji z wykorzystaniem naszych danych do celów przestępczych. Co zatem robić w przypadku utraty dokumentów? Specjalny poradnik przygotował Związek Banków Polskich.

UTRACONE DOKUMENTY NALEŻY NAJPIERW ZASTRZEC W BANKU – to kilkanaście tysięcy placówek w całym kraju (w wielu z nich nie trzeba nawet mieć konta bankowego). Poniżej przedstawiamy kolejne kroki, które należy wykonać:

  • Zastrzeżenie w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE – w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami (zobacz listę banków). 
  • Powiadomienie Policji – o ile dokumenty utracono w wyniku przestępstwa.
  • Zawiadomienie najbliższego organu gminy lub placówki konsularnej i wyrobienie nowego dokumentu 
    • informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie gov.pl.

Podkreślamy, że w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE uczestniczą wszystkie banki w Polsce oraz szereg innych firm i instytucji. Pełna lista uczestników, dla bezpieczeństwa całego systemu, jest jednak objęta tajemnicą.

Przypominamy, że utracone dokumenty tożsamości powinny w bankach zastrzegać nie tylko osoby, które mają już konta bankowe, ale również te, które z usług bankowych nie korzystają (lista banków zastrzegających dokumenty od wszystkich osób).

(Źródło: Związek Banków Polskich)