Na zdjęciu nauczycielka pokazuje uczniom monetę podczas zajęć o banku centralnym

Przygotowaniu młodzieży do bezpiecznego i swobodnego poruszania się po świecie finansów służy ogólnopolski program edukacyjny „Złote Szkoły NBP”. Do programu przystąpił m.in. powiatowy „Konar”.

Tytuł „Złotej Szkoły NBP” nie jest łatwo zdobyć. Należy zrealizować trzy zadania poświęcone tematowi przewodniemu. W tym celu w szkole zawiązała się Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej.

- Jednym z zadań w tej edycji programu jest „Lekcja z ekonomią”. Polega ono na przeprowadzeniu lekcji na temat „Poznajemy bank centralny” w ramach dowolnego przedmiotu. Lekcja powinna mieć charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. I w ten sposób mieliśmy „Masz to jak w banku, czyli język polski o pieniądzach” - przybliża nauczycielka Joanna Zięba, która wraz z Iwoną Grunwald jest koordynatorką projektu.

Podczas lekcji uczniowie klasy 1d wraz z Katarzyną Musiał analizowali zadania banku centralnego jako banku emisyjnego, ponieważ tematem ich rozważań były językowe problemy i ciekawostki związane z pieniędzmi, w tym z nazwą polskiej waluty.

W trakcie zajęć matematyki z Piotrem Pyrdołem uczniowie klasy 1i oraz 1e mieli okazję zapoznać się z pojęciem koszyka produktów, na podstawie którego określa się poziom inflacji. Samodzielnie generowali swoje koszyki produktów i wyznaczali wielkość inflacji, poznawali ukryte mechanizmy inflacyjne stosowane w branżach handlowych i usługowych: zjawiska shrinkflacji i skimpflacji.

Klasy 2a, 2b i 2e razem z Joanną Ziębą na przedsiębiorczości dyskutowały o roli banku centralnego w polskim systemie bankowym oraz roli NBP w funkcjonowaniu gospodarki, przedsiębiorstw i życiu człowieka. Z kolei klasy 2f i 2g zajęły się obszarami działalności NBP i uczestniczyły w wirtualnej wycieczce po Centrum Pieniądza.

Na lekcji języka angielskiego przeprowadzonej przez Joannę Fornal - Alińską uczniowie klasy 3a i 3d poszerzali wiadomości na temat bankowości komercyjnej i działalności banku centralnego. Ponadto ćwiczyli umiejętności przygotowania i przedstawienia na forum klasy krótkiej prezentacji ustnej w języku obcym w oparciu o przygotowany plakat.

Z kolei na lekcji języka niemieckiego uczniowie klasy 3b wraz z p. Dagmarą Tlałką poszerzali słownictwo dotyczące pieniędzy i bankowości, siedziby i funkcji banku centralnego oraz przyporządkowywali wersję polską do niemieckiej.

Geografia z Jerzym Majkutem w klasie 4d poświęcona była analizie zróżnicowanie PKB w wybranych krajach i zwróceniu uwagi na wpływ waluty narodowej na wartości PKB. Uczniowie odnieśli się również do znaczenia EURO w kształtowaniu PKB państw używających tej waluty, a podsumowaniem tej części lekcji było przeprowadzenie głosowania dotyczącego wprowadzenia EURO w Polsce.

Nie zabrakło również lekcji historii i wos z Iwoną Grunwald. Podczas zajęć w klasach 2c, 3c oraz 1e i 2d została przedstawiona krótka historia pieniądza w Polsce, a uczniowie - Antonina Syska i Mikołaj Malinkiewicz podzielili się z kolegami i koleżankami swoją pasją - numizmatyką.

Zadanie „Lekcja z ekonomią” zrealizowane. Przed uczestnikami projektu kolejne: debata szkolna i warsztat uczniowski.

Joanna Zięba (PZ nr 1 w Oświęcimiu). Fot. zbiory szkoły