Grupa decydentów na na nowo otwartej drodze ekspresowej

25 sierpnia kierowcy przejadą odcinkiem drogi ekspresowej S1 między węzłami Oświęcim (Bojszowy Jedlina) i Brzeszcze na granicy województw małopolskiego i śląskiego oraz kolejnym fragmentem obwodnicy Oświęcimia.

Dziś odcinek ekspresówki w ramach wizyty studyjnej obejrzeli minister infrastruktury Minister Dariusz Klimczak, wiceminister Przemysław Koperski, wojewoda śląski Marek Wójcik, przedstawiciele GDDKiA i samorządowcy, w tym m.in. wicestarosta Teresa Jankowska, prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut i były starosta oświęcimski, a obecnie dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Oświęcimiu Józef Kała.

Prezydent Oświęcimia przypomniał, że boje o budowę obwodnicy Oświęcimia i pobliskiego Bierunia w ramach realizacji S1 rozpoczęły się na początku tego wieku. Znaczyły je wspólne marsze i niezliczone dyskusje nad wariantami drogi, zanim przyjęto kompromisowe rozwiązania i ustalono ostateczny przebieg traktu.

Włodarz grodu nad Sołą przypomniał, że częściowe otwarcie obwodnicy Oświęcimia, odcinek o dł. 2,5 km, miało miejsce w grudniu ub. roku. Kolejnym krokiem ma być otwarcie nowego mostu na Sole w przyszłym roku.

- Mówi się, że jesteśmy na granicy województw śląskiego i małopolskiego. A ja uważam, że to nie granica, tylko coś, co nas łączy. Tym łącznikiem jest droga ekspresowa - powiedział Janusz Chwierut.

Na nowo otwartej drodze będzie obowiązywać tymczasowe ograniczenie tonażowe, dopuszczające do ruchu wyłącznie pojazdy o masie do 3,5 tony. Zniesienie tego ograniczenia ma nastąpić po połączeniu tego odcinka z sąsiednimi fragmentami S1 w budowie. Cała trasa S1 od Mysłowic do Bielska-Białej ma być w pełni przejezdna w połowie 2027 roku.

Kierowcy jadący od strony Oświęcimia, Brzezinki i Pław wjadą na S1 poprzez rondo na ul. Wojewódzkiej. Natomiast podróżujący od strony S1 będą musieli zjechać na węźle Oświęcim, skąd dojadą do ronda na ul. Wolskiej. Tam będą mogli skręcić w prawo do Woli lub w lewo do Jedliny. Nie będzie możliwości jazdy na wprost przez most na Wiśle w kierunku centrum Oświęcimia.

Ministerstwo Infrastruktury przy okazji oddania do użytku tej inwestycji przybliżyło kilka istotnych liczb. 

Do ruchu oddano:

- 10 km drogi ekspresowej S1 od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze;

- 4,2 km obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44 (od węzła Oświęcim do ronda w Pławach).

W ramach inwestycji powstały m.in.:

- 3 węzły drogowe – Oświęcim, Wola, Brzeszcze

- 18 obiektów inżynierskich – w tym most nad Wisłą (224 m) i estakada (ponad 480 m!)

- przejścia dla zwierząt – łącznie kilkanaście obiektów i przepustów

- 17 zbiorników retencyjnych i miejsca rozrodu dla płazów

- Oddajemy kierowcom kolejne kilometry drogi ekspresowej S1 oraz ważny fragment obwodnicy Oświęcimia. To ważny krok ku temu, aby cała trasa S1 połączyła Śląsk z granicą ze Słowacją i stała się jednym z kluczowych korytarzy transportowych Polski - podkreślił minister Dariusz Klimczak.

Wartość inwestycji:

- odcinek S1 Oświęcim – Dankowice: ~990 mln zł (z dofinansowaniem UE)

- obwodnica Oświęcimia: 615 mln zł (z czego blisko 400 mln zł z funduszy UE).

Fot. Rafał Lorek/Powiat Oświęcimski

Więcej zdjęć z wydarzeniawww.facebook.com/powiatoswiecimskiofficial