Przepisy ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m stanowią, iż w celu rejestracji jednostki pływającej konieczne jest złożenie wniosku do dowolnie wybranego organu rejestrującego, którym jest starosta albo właściwy polski związek sportowy (Polski Związek Żeglarski, Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego).

Wniosek można złożyć w tradycyjnej papierowej formie oraz drogą elektroniczną, za pośrednictwem profilu e-PUAP.

Obowiązkowi rejestracji podlegają:

  • jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości co najmniej 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy co najmniej 15 kW,
  • jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
  • jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

– o ile nie posiada innej niż polska przynależności.

Wymagane dokumenty:

  1. dowód własności, którym może być w szczególności:
    a) faktura VAT,
    b) umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
    c) prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające oprawie własności,
    d) w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego;
  2. wniosek o rejestrację zawierający następujące informacje:
    a) o właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:
    – imię i nazwisko albo nazwę,
    – PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany – w przypadku osób fizycznych,
    – NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator – w przypadku podmiotów zagranicznych,
    – adres zamieszkania albo adres siedziby,
    – adres do doręczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskie,
    b) o rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
    – wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
    – numer rejestracyjny,
    – datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
    c) o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
    d) o zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
    e) o zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
    f) o zamiarze używania jednostki pływającej do:
    – amatorskiego połowu ryb,
    – połowów rybackich,
    – rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
    g) o nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
    h) o porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    i) o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
    j) o marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
    k) o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
    l) o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
    m) o roku budowy i producencie jednostki pływającej,
    n) o sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
    o) o maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
    p) o dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
  3. dokumenty lub materiały potwierdzające informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a–c oraz i–p,
  4. dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.

Dokumentem lub materiałem potwierdzającym informacje:

  1. o numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI) jednostki pływającej jest:
    a) czytelne zdjęcie tabliczki znamionowej z numerem identyfikacyjnym oraz deklaracja zgodności CE, w której wskazano ten numer,
    b) dokument rejestracyjny;
  2. o rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy jest:
    a) deklaracja zgodności CE,
    b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4 rozporządzenia,
    c) instrukcja lub karta gwarancyjna producenta lub inny dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
    d) oświadczenie właściciela – w przypadku jednostek pływających bez napędu mechanicznego lub których moc napędu mechanicznego nie przekracza 20 kW;
  3. o marce i modelu lub typie jednostki pływającej jest:
    a) deklaracja zgodności CE,
    b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
    c) dokumentacja projektowa,
    d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
  4. o materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej, jest:
    a) deklaracja zgodności CE,
    b) jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4 rozporządzenia,
    c) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
    d) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
  5. o roku budowy i producencie jednostki pływającej jest:
    a) deklaracja zgodności CE,
    b) dokument wydany przez producenta lub budowniczego,
    c) oświadczenie właściciela lub współwłaściciela;
  6. o podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej jest
    a) w odniesieniu do liczby kadłubów oraz długości, szerokości, maksymalnego zanurzenia:
    • deklaracja zgodności CE,
    • świadectwo pomiarowe,
    • certyfikat pomiarowy,
    • jeden z dokumentów, o których mowa w § 4 pkt 1–4,
    • dokument wydany przez producenta lub budowniczego,

oświadczenie właściciela lub współwłaściciela w przypadku jednostek pływających, których długość nie przekracza 14 m,

b) w odniesieniu do kategorii projektowej, jeżeli została nadana – deklaracja zgodności CE;

W przypadku gdy do wniosku nie załączono dokumentacji, o której powyżej lub w § 4 rozporządzenia, do wniosku mogą być dołączone oświadczenia właściciela lub współwłaściciela.

Opłaty i termin rejestracji jachtu:

  • rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego oraz wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego – 80 zł;
  • rozpatrzenie wniosku o wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł;
  • rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku właścicieli jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami, która podlega rejestracji w określonym w ustawie terminie – 60 zł.

Organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru w terminie 30 dni. Termin ten liczy się od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację.

Rejestr jest prowadzony w formie elektronicznej i będzie rejestrem jawnym. Każda zainteresowana osoba może uzyskać nieodpłatny, elektroniczny dostęp do podstawowych informacji zawartych w bazie danych rejestru na temat danej jednostki.

Dokument rejestracyjny wydany w formie plastikowej karty będzie zawierał podstawowe informacje dotyczące jednostki pływającej oraz będzie jednocześnie dowodem polskiej przynależności państwowej i dowodem własności jednostki.

Opłatę należy uiścić:
Rachunek Starostwa Powiatowego w Oświęcimiu – ABS Bank Spółdzielczy w Andrychowie, Nr konta 05 8110 1023 2003 0312 0001 0042.

Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do:

  • ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
  • ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.

Podstawa prawna:

  • Ustawa o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 12 kwietnia 2018 r.
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m z dnia 17 kwietnia 2020 r.
  • Rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.


wniosek o rejestrację jednostki pływającej: