Część instalacji, w myśl art. 220 ust.1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (POŚ), nie wymaga pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza, co nie wyklucza obowiązku ich zgłoszenia organowi ochrony środowiska na podstawie art.152 ust.1 ustawy POŚ. Instalacje wymagające zgłoszenia zostały określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U.  Nr 283, poz. 2839).

Wnioskodawcami mogą być prowadzący instalacje emitujące gazy, pyły lub pola elektromagnetyczne do powietrza.

Zgłoszenie powinno zawierać informacje i dane określone w art. 152 ust 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska. W przypadku instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne w zgłoszeniu należy ująć szczegółowe wymagania dotyczące zakresu danych określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 2.07.2010 r. w sprawie zgłoszenia instalacji wytwarzających pola elektromagnetyczne (Dz. U.  Nr 130, poz. 879).

Prowadzący instalację, podlegającą zgłoszeniu, jest obowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji, z zastrzeżeniem art. 152 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, czyli  instalację, objętą obowiązkiem zgłoszenia w okresie, gdy jest już ona eksploatowana, prowadzący ją jest obowiązany zgłosić w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została ona objęta tym obowiązkiem. Przepis art. 64 ust. 2 Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się odpowiednio.

Do rozpoczęcia eksploatacji instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
Sprzeciw, o którym mowa powyżej, jest wnoszony, jeżeli:

  1. eksploatacja instalacji objętej zgłoszeniem powodowałaby przekroczenie standardów emisyjnych lub standardów jakości środowiska;
  2. instalacja nie spełnia wymagań ochrony środowiska, o których mowa w art. 76 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Prowadzący instalację, podlegającą zgłoszeniu, jest obowiązany przedłożyć organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informacje o:

  1. rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji instalacji;
  2. zmianie danych, o których mowa w art. 152 ust. 2 pkt 2-6 ustawy Prawo ochrony środowiska.

Zgłoszeń tych należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmiany danych.

Informacje zawarte w zgłoszeniu, prowadzący instalację, objętą obowiązkiem zgłoszenia z uwagi na wytwarzanie pól elektromagnetycznych, przedkłada także państwowemu wojewódzkiemu inspektorowi sanitarnemu.

Opłata skarbowa za przyjęcie zgłoszenia wynosi 120 zł.
Opłatę skarbową należy wnieść z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty, tj. z chwilą złożenia kompletnego zgłoszenia, na konto Urzędu Miasta Oświęcim ul. Zaborska 2, 32-600 Oświęcim Bank Spółdzielczy w Zatorze,
Nr konta 18 8136 0000 0031 0008 2000 0020.

Dokumenty można przesyłać pocztą na adres: Starostwo Powiatowe w Oświęcimiu, Wydział Ochrony Środowiska ul. Wyspiańskiego 10, 32-602 Oświęcim lub składać osobiście na Dzienniku Podawczym w siedzibie urzędu.